mandag 2. desember 2013

9. dag på havet

NB NB: Til dere som sender oss meldinger via nettsiden for Iridium, SKRIV NAVN , vi har fått flere uten navn, de kommer fra samme nummer så vi vet ikke hvem som sender. Noen tar vi igjen på bruken av smilefjes, andre ikke.

KJEMPEMORO å få meldinger når vi er på havet. Tusen takk til alle som sender oss meldinger. Det er alltid like spennende når det piper i telefonen. HUSK SRIV PÅ NAVN…….

Da har vi endelig lagt om kursen til rett vest, dvs rett mot Saint Lucia i Caribia.  I går seilte vi innom Cape Verde øyene for å se litt. Spennende øygruppe, meget fint. Det er Portugiserne som har bygget opp byen Mindelo på Sao Vicente (var portugisisk koloni, så det er en del kjekke hus nede ved vannlinjen.

Dog, dette er Afrika så det å sjekke inn tar tid, politi og tollere skal besøkes, og de har stengt på søndag.  Så vi bestemte oss for å dra videre uten å gå på land. Men vi stoppet og snakket med Aditi (uk båt) som hadde fått motorproblemer, og Belle som lå for anker i bukten (de hadde brus og badestopp).  Dog det var absolutt verdt å stikke innom  for å se. Hele byen ligger ved vannlinjen så vi hadde kjempeutsikt fra bukta hvor vi lå en times tid utenpå Belle for en kald brus og en dukkert. Moro å ta pulsen på Cape Verdes nest største by på en søndag.

Vi gled ut mellom Sao Vincente og Santo Antao (de to vestligste øyene) og mørket senket seg fort mens vi spiste middag i cocpit.  I det vi runder odden på Santo Antao legger vi kursen rett vest og det er ca 2100nm til neste landkjenning.

Første natten vestover ble meget rolig. Ingen vind, havet så flatt som et blikkstille fiskevann. Vi kaller dette fin start vi. Natten går uten å se andre båter enn Belle som ligger ca 2 nm bak oss. Ellers var det stjerneklart og jentene studerte stjernehimmelen da vi har lastet ned flere apper på ipad for å analysere stjernene.  Tenk at  Karlsonsvogna er opp ned ned nede, merkelig. Ble også en kjempefin sol opp og sol nedgang. Tok masse bilder.

Motoren tøffet rolig på lavt turtall og vi seg forrover i 5 kn. Nattskiftene kommer i gang, og Linn Sofie tar en langturn fra 4 til 8 i morges. Det var bra for Kapteinen var ganske utladet etter de siste dager med mye vind og sjø.

Utover dagen i dag kom vinden som spådd, og vi har nå ca 6,5sm vind fra Nord. Vi seiler slør med faktisk litt revet seil (komfortseiling, dvs seiling uten at båten heller over) og ligger mellom 6 og 7 kn, men vi har ca 1 kn. motstrøm så fremdriften blir dessverre 1 kn. lavere en vår fart akkurat nå.

Både vi og Belle har gitt opp den regattaen for lengst. Vi stopper når det passer oss og nyter turen i stedet. Seiler komfortabelt og stopper for bading etc.  Nå har vi ca 16-17 dager forran oss med seiling før vi ser land igjen.  PS. Det er varmt.

Nei, tror vi må sette på en julefilm å få opp julestemningen her det er jo advent……, yes,  det  lukter nystekt eplekake…mmmm

Ut fra Catara, 16;47N, 27;11W.