tirsdag 12. november 2013

Riggsjekk og Start for de første båtene

Da er de første båtene i gang. De startet på søndag og seiler ned til Cape Verde. Vi knaller på med forbredelse. I går hadde vi rigginspeksjon. Det har ingenting med ARC å gjøre, men forsikringsselskapet vårt forlanger det. Ingen selskaper i Norge ville forsikre båten på en slik tur, så vi måtte til England for å tegne forsikring. Full riggsjekk (som faktisk forsikringsselskapet betaler) er påkrevet, likeledes masse andre krav, men vi har det meste under kontroll. Det er vel forbundet med en viss risiko å seile den ruten vi skal. Men størst fare er grunnstøting i Karibia, der er ikke kartene helt å lite på. Ellers har vi sjekket inn, dvs signert en haug med paprer om at vi tar alt ansvar selv og ikke kan saksøke ARC om noe skal gå galt etc.

På søndag gikk vi å så på starten for de som seiler til Cape Verde

Det var en god del sjø så det var urolig der ute. Hørte senere at det hadde blåst voldsomt lengre ned og at en kattamaran
hadde fått store problemer da han hadde alt for mye seil oppe. Her gjelder det å starte forsiktig, vinden kan være tøff rundt sør-enden på Gran Canaria

Det går strandpromenade langs hele byen sørover

Jerry the Rigger gikk over riggen. Ble vel ikke overasket over at alt var i orden, vi tar riggsjekk før /etter hver
lengre seilas.
Jerry the rigger nr. 2 sjekker hvor rett masta er under tuning.
Var  ekstra stas var at de tok seg tid til å 'tune ' masten vår.  Normalt er det bare sjekk
som inngår i jobben deres, men vi strammet et turn på vantene, og fulgte opp med
D1 og D2 for å få snore rett mast. Kjempeservice.





































Nicoline gjør iallefall noe matnyttig, farsdagsboller, det ble knall

Nettet her er som vanlig ustabilt, og vi måtte en tur på Sailors bar, 30m rett ut fra kaia vår, å ta en kaffe og en fersk juice for å få litt gratis smurfetid. De har gratis wi-fi.

NB, hvis dere skal montere nye clutcher, sjekk retningen. Nå har pinadø meg disse XTS winchene skiftet monteringsretning, likeledes som Lewmar.  resultatet ble at 3 nye wincher måtte av og snues 180 grader.....

Varmen ser ut til å ta knekken på lampene med lysstoffrør. Elektronikken går så varm at den smelter. Har fått samme problem på 2 lamper nå. Da er det enten å bytte hele lampen, eller å bygge de om til LED.  Med loddebolt og litt utstyr er det en grei jobb å bygge om.

Her blir det nye ratt-trekk. Sola er så sterk at den spiser opp sømmene på rattene over tid. Vi har skinntrukket ratt (selfølgelig.....)


2 kommentarer:

  1. Hei på dere :)
    Vi følger stadig jevnlig med på bloggen, og synes det er utrolig flott at dere er så flinke til å doumentere!! Spennende er det også :)
    Da nærmer det seg at dere skal ta den lengste, sammenhengende etappen på havet. Ser ut til å være utrolig mye sjekking, dobbel og trippelsjekking og flikking før dere lkan egge fra kai! Men nå vet vi at både du Odd Ivar og Tove, er supernøye og flinke, så det er nok orden i både mastene og sysakene ombord :)
    Her hjemme er det ingen fare for at noe som helst smelter av varmen utendørs. Innendørs derimot, kan vedfyringa true både talglys og annet som befinner seg i nærheten av ovnen. Til og med katta må flytte seg litt unna varmekilden innimellom ;)
    Ønsker dere fortsatt gode og opplevlelsesrike dager, og lykke til med resten av forberedelsene før avreisen :)
    Høsthilsen fra Lykkelia :)



    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Grete

      Takk for melding. Vi fikk oss en god latter og fin start på dagen etter å ha lest om fyringa i lykkelia. Nesten så vi savner å sitte inne å fyre i ovnen. Jentene sover enda, jeg å Tove har startet dagen. Er endel på lista i dag også. Skal prøve å få litt fri i helga så vi må henge i. På dagtid nå utover er det flere forelesninger man kan gå på, er skikkelige forelesere i mange evner som har med seiling, navigering, vær, proviantering osv. Vi har meldt oss på flere. Vi hadde sikkerhetssjekk i går, gikk greit det også, men det er utrolig masse duppeditter som skal være på plass, likeledes skal du ha en plan for forkjellige senarioer. Så nå er faktis vår båt godkjent for take off i ARC. Gøy.
      Nei nå skal jeg på dekk å borre nye 6 hull.....montere 2 nye avlastere på revingen på forseilet. Blir ufattelig mye belastning på tauverk og utstyr når det belastes ca 500 timer kontinuerlig. Men vi satser på minst mulig probem underveis.
      Hils Svein.
      oim

      Slett

KOMMENTS