tirsdag 13. august 2013

Dag 3 over Biscaya

God Morgen alle sammen

Her er det en riktig god morgen også i dag. Har akkurat satt begge seilene etter en stille natt med motor, og vi suser mot A Coruna i Nord Spania. Det var litt rufsete sjø mellom 6 og 10, men nå er det igjen fine forhold, sol og varmt. Hadde sovende stand by i Natt, så vi har fått godt med søvn. Brødeig er satt så det blir snadder til lunch.

I går hadde vi en usedvanlig fin dag på sjøen. Det var så varmt av jentene lå på dekk i bikini til sent på kveld. Hadde vinden med oss så det var ikke et vindpust der fremme på fordekk. Vi hadde mange besøk av delfiner, de leker rundt baugen på båten så det er alltid like hyggelig.

Vi så også mange hvaler i går. Den ene kom opp å blåste ca 40-50 m fra båten, det var grom lyd, ellers var de jevnt 100-300m unna, men de vises godt når de blåser fontener og ruller i vannet. De var gigantiske. Fantastisk vannshow i går. George hadde lest at i går kveld skulle det være rekord med meoteorregn/skur, og vi fikk klarvær og en enorm stjernehimmel (har aldri sett så mange stjerner hjemme) så vi fikk også med oss utrolig mange meteorskudd. En liten grå hval kom plutselig opp 3 meter fra båten når jeg sto på vakt i natt. Det er mørkt, men den vistes godt i den sorte sjøen. Den lagde en høy merkelig blåselyd før den svømte forover og under båten. Må si jeg skvatt skikkelig. En stim med flyvefisk passerte også. Vi så det kokte i overflaten, satte på lyskasteren og så noen merkelig små fisker nesten flyve forover i overflaten

Dette hadde jeg aldri trodd om Biscaya, har vært helt konge så langt.

Vi forventer å være fremme på andre siden i morgen ca midt på dagen. Blir det bare finvær (er meldt mye vind) går vi litt lengre uten å stoppe på N siden av Spania.

Ship o hoy fra Catara

1. Hei Catara :)
    Så trivelig å lese reisebrevene. Stjerner, meteorregn, delfiner, hvaler og oppvask som velter.... jeg føler nesten at jeg er med på turen mens jeg leser :)
    Håper været holder seg bra resten av turen over Biscaya og at vinden og bølgene er "passe" stor.
    Her går livet sin vante gang. Jeg tviholder på min siste ferieuke..... Burde vurdere en form for jordomseiling , kanskje... ;)

Riktig god tur videre til Spania. Antar dere har øvd kraftig på aktuelle, spanske gloser :)

Hilsen Grete

1. Hei Grete
      Nå sitter jeg og Tove på en cafe, det er sommer....,
      Vi får ikke til lese kommentarar underveis, men endelig kom vi oss på nett på denne kafeen med utsikt over marinaen vi ligger i, tett inntil gamlebyen. Etter vi kom hit roet vi ned for så å gå på 'skinke' cafe å spise lunch , det var konge det(i taket hang det sikkert hundre skinker. En flaske Rioco rød er påbudt til lunch i disse områder som har sieste fra 12 til fem. Tror vi kunne venne oss til å bo her.....
      Ship o hoy til lykkelia.

2. Hei mannskap på "Catara" ,jeg følger dere tett på bloggen til info ,synes det er kjekt med folk som setter drømmen ut i virkelighet :)Når er planen deres å komme til Gran Canaria , vi skal dit 6/10 ,det har vært hyggelig å hilse på dere :)
    God tur videre :)

Hilsen
    Lasse Holm

1. Hei, koselig å høre fra deg. Kjøp ett sett mindre seil å kom etter. Det blåser godt enkelte steder så du trenger ikke rare seilene....
      Vi skal iallefall til Gran Canaria, vet ikke helt når men det blir i Oktober, mest sannsynlig siste halvdel. VI skal bruke litt tid i NV Spania og senere på Porto Santo og Madeira, men vi kommer nok omsider.
      Hadde vært knall å møte dere der, men vi som er på tur er allerede blitt litt påvirket av siestarutiner, og vi seiler når vinden er passe og kjøleboksen full av godsaker.....
      So long sailor.

3. God tur videre fra oss som er i Spania, dog ikke fastlandet, men Mallorca.
    Har det varmt og fint her.
    Følger med dere ;-)
    Litt av noen opplevelser dere har, blir noe annet enn å ta flyet til varmere strøk.
    Klem til dere

1. Hei på deg, jo må vel si meg enig i at det å ankomme Spania i egen båt føles godt.