torsdag 9. januar 2014

Union Island, et lite stykke Caribia

Hei
Vinden har dessverre spisset seg litt igjen, og det ble litt ruskete der vi lå for anker, så vi har dratt opp til Clifton på øya Union Island. Clifton er ‘hovedstaden’ på denne øya, som for øvrig er ganske liten. Vi ligger nå for anker inne i marina området. Vi ligger nå brukbart beskyttet mot bølgene pga av et rev, men vinden blåser  rett inn.  Det økte til 36knopp sent i går kveld (18sm dvs sterk kuling, neste er storm…) så da er det godt å ha et dugelig anker og nok tung kjetting på. Vi har ikke mindre en 3 anker i båten (overlast det også) men vi ligger på bare ett anker nå, ett 33kg Rocna med 10mm kjetting.  De andre slipper vi ikke ut før det passerer storm styrke, og det skjer nok ikke. Dog, på de noen få hundre meterne fra revet og hit greier denne vinden å lage såpass store bølger at det er en utfordring å komme seg opp og ned av gummibåten, men vi må jo ha noen utfordringer også.
Dette internettet kommer og går, så vi må bare knalle på å laste opp noe mens det virker, svish så er det bort igjen.

Tempen holder seg. Ligger jevnt på 30 både inne og ute. Barrometeret viser bare SOL, er bare litt for mye vind.

I går kveld ble vi invitert med ut av Bliss, en Dansk båt. Det til en spesiell plass like ved her som heter Happy Island. Vi var 2 danske og 2 norske båter. Kjempehyggelig. Det er en lokalfyr som har bygget denne baren på toppen av en grunne. Ankomst via båt. Litt spesiell plass.

Ankomst er med jolla. De fleste kommer inn litt våte da det alltid spruter sjø over jolla, men pytt det er jo sommer her

De yngste fant tonen raskt. Det du ser her er hele greia.

Kiteing er en stor sport her og det var drager i lufta hele kvelden. Fine forhold her like på innersiden av revet.

Når solen var på tur ned kom de beste og viste seg frem ved å hoppe over jollene og delvis innover området. Var mange luftige svev.  Gode var de absolutt. Tøff underholdning.

Men før vi dro opp hit fikk vi besøk av ikke mindre enn 2 slike gigantiske seilbåter der vi lå for anker. Begge ville ligge like ved oss, tror de følte seg trygg ved Catara. Men de ble ikke lengre enn oss, så de var nok redde for vinden de også.

Vinden skaper flere utfordringer enn å seile. Her blåste det ikke så mye, men nok til at gassgrillen fikk problemer. Ved å gjemme den bak på båten og sette på telt vegger fikk vi da maten grillet. Her er det Spare ribs med bbq saus, d er godt d.

Måtte bare ta med et bilde av disse gigantene. Pelikan. Fantastisk fugl. De spiste og spiste småfisk.

Dette er en fiskestim. Vi svømte i slike i timesvis.

Øi...hvor kom dette bildet fra da....tror vi har hoppet over hårklippen....er vel ferie...

Før vi dro opp hit var vi ute på et rev, men det ble dessverre litt for grumsete for å ta fine bilder da bølgene ble store og virvlet opp mye sand.

I dag tok vi en tur inn til sentrum. Her er torvet, ligner litt på martnadsboder. Mange som selger frukt. Men til dere som syns Norge er dyrt, glem det, dette må være verdens dyreste frukt, alt annet også. Vi endte opp med å kjøpe ingenting. Akkurat som den danske båten Bliss som var inne i går, de fortalte at de kom tilbake uten noen ting.
Fisk, jepp en 2kg tuna koster 200US dollar, ca 620kr pr kg. Her er det noe som ikke stemmer.....

Hovedgaten, dvs var vel den eneste gaten.

Det fineste kontoret i byen var selfølgelig for mobiltelefoner. Lite var det, men vi fikk da fixet litt telleskritt og litt mobilbruk for vårt Digicell kort. Telenor vil ha 22kr min for å ringe herfra, faktisk billigere å bruke vår  sattelitt  telefon. Så vi kjøper oss litt kontantkort her istedet.

På tur tilbake stakk vi innom bakern. Vi kjøpte et par baguetter og 4 boller. De ble spist langsomt, absolutt de dyreste vi har spist...  Antar at forretningen hans har store bygnings lån som skal betjenes, derfor den høye prisen!!!

Og så tigerhai da...men disse ligger i et basseng ved kaien. Er satt opp et skilt om at man ikke må bade i dammen.....

Turist infoen fant vi også

For å dra på land må vi ha bensin. Og det å fylle bensin i bølgene kan by på utfordringer.
Men med stor trett og  Linn Sofie  til å slå går det alltid bra.