lørdag 29. mars 2014

Tortola og Jost van Dyke

Hei igjen, her er et lite lørdags innlegg

Det har blitt mye undervannsbilder i det siste så vi må veie opp litt med ''på-land bilder'' .
Denne helga ligger vi i Road Town som er 'hovedstaden' for disse BVI øyene. Det er en liten by som har det meste man trenger. Vi ligger ankret ikke så langt ut fra sentrum. Men det føles langt når man skal gå å handle matvarer, blir fort lang i armene..... Her vi ligger nå er det endel sjø og ikke spesielt fint, men vi får sjøen rett imot, og det er bra gratis Internett så vi blir liggende til søndag.
Vi har nå vært rundt på alle øyene her og er vel straks klare for å dra videre. Før vi kom hit var vi på et par andre øyer, men siden det er løsningen på fredagsquizen kommer det like over helga.
På Tortola har vi også vært innom Nanny Cay, Sopers Hole og Cane Garden Bay. Ingen favoritter for oss. Er mest marinaer, moringer, og for mye folk. Cane Garden skulle være fin, det syntes ikke vi så dagen etter dro vi over til Just van Dyke. Man kan ikke lite på Pilotbøker, man må se selv. Men det er meget korte avstander mellom alle øyene her, så det er meget enkelt å forflytte seg mellom.

Wow, vi er i en 'by' igjen, det er en stund siden. Vi kjøpte oss hjemmelaget is og slush på en liten italiensk-drevet cafe hvor den italienske servitrisen med digre solbriller kalte oss 'baby' etter tur. Cool plass, og gosh det var godt !!! Koste oss riktig med å se på livet i 'byen' og bilene, ja tenk en ser på biler etter 9mnd på sjøen.... Merkelig dette, men morro å komme på land igjen. Nå har vi fått smaken på dette livet igjen, så tror vi skal å utforske bylivet på Puerto Rico. Og jentene snakker litt om LONDON...og det er jaggu ikke langt unna det heller nå.

Nei nei, dette er ikke Namdals-sommer med paraply.......
tenk det da, de bruker paraply mot sola.....
enn om vi hadde vært så heldige i Namdalen.

Den minste butikken fant vi på parkeringsplassen. Men den var proft innredet med fancy kjoler og annet stæs. Her er rosa en helt vanlig farve. Litt Namsosmartna stil over dette.
Road Town ligger midt på Tortola (høyre for finger) , Nanny Cay ligger ned på sør vestsiden, Sopers hole ligger helt på sør-vest spissen. Men før vi kom hit til hovedstaden var vi ute på Jost von Dyke. Det var absolutt best på øst siden der vi peker. Der er en fin bukt og et par mindre fine øyer. White Bay ligger på vestsiden på Jost van Dyke.
Vi var inne i Sopers Hole for å se oss om. Dette var en bukt fulle av pirater for endel år siden, men nå er den full av moringer og charterbåter. Tøffe farver på marinabyggene var det, men det var vel det meste, vi tøffet videre opp langs nordsiden. Vi trives langt bedre for anker der det er litt øde og hvor vi får litt luft under vingene.

Fra Cane Garden Bay dro vi over til Jost van Dyke.
Dette bildet er fra en pitte liten liten øy. Den var øde når vi kom, dvs vi og TirNa Noir gikk hit i lag, men det kom flere båter like før vi dro. Dog, det er en skikkelig liten idyll.
Fint å ligge for anker er det også på flere plasser i dette området.

Det tok kun et minutt å gå rundt hele øya. Dette er hele lengden av øya.  Det var 2 palmer, en på hver side og litt buskass i midten, hvit melsand  rundt.  Ikke ille plass.

Her er Catara og Tirna Noir ankret mens vi inspiserer denne lille øya øya. Rett bak lå ei ganske stor bukt som vi selvfølgelig måtte over å sjekke. Kaptein Finn på Tirna Noir er utrolig flink til å lese terreng og lokalisere fine ankringsplasser, men så har han lang erfaring fra ankring i middelhavet. Vi dilter bak og suger til oss så mye kunnskap som mulig, men det er da moro å lære noe nytt. Mye av denne turen handler jo nettopp om det, lære nye ting, andre ting, og da er det flott å treffe folk som har mer erfaring.

Vi måtte ut å se på bukta, så med kikkert, brune polaroidsolbriller og dybdemåler tøffet vi inn. Kart er ikke pålitelig på slike plasser, her må man se selv. Bukta viste seg å være veldig fin med et lite rev, strand og ei lun bukt opp i nord-vest. Det var åpent ut mot nord, men et rev stoppet sjøen.

Litt lengre sør ligger en mer kjent øy, Sandy Cay. Dette er også en liten sandøy med palmer og litt busker. Også en liten idyll som ligger for seg selv sør-øst for Jost van Dyke. Rolig for anker på vestsiden når vinden kommer fra Ø-NØ.

Vi var også i Great Harbourg og Little Harbourg, men kan ikke ta med bilder av alt.
Men man kan ikke forlate Jost von Dyke uten å ha besøkt White Bay. Men her er man ikke alene. Masse amerikanere  her. Skulle tro de kjørte kolonne med det meste av båter som er på Tortola.  Men det er kun dagsturturister så kl 15:00 er alle borte. Vi fikk høre at det er en uke skolefri i USA nå, derfor så mange. Men vi kan forstå de kommer hit, det er fantastisk fint, hvit sand, varmt klart vann, og helt beskyttet på innsiden av et rev. Vi giddet ikke å klemme oss inn så vi ankret på yttersiden av revet og kjørte jolla inn.
Fin strand og veldig fint å bade er det.

Det var da litt tøft med de enkle barene som var her, og for ikke å snakke om juletreet de har (har nok kommet på rak, er skikkelig gran). Men dette er ikke vår stil, vi drar raskt fra slike plasser med barer på stranden. Dette var det dessverre alt for mye av i grenadinene også, men fra St Lucia og hit har vi ikke sett slike blekkskurbarer før denne. Men slik er det, noen vil dra inn på stranda for å kjøpe seg mat, andre vil ha øde strender.....