fredag 21. mars 2014

The Dog's, Virgin Gorda og visa til USVI

JIPPI vi har nå Visum til USA, og kan seile inn i USVI og ellers alle deler av USA.  Skulle tro dette var enkelt, men ikke med båt, da er det litt styr. Tok oss en dag, men en rolig avslappende dag i St Thomas da formalitetene og customs gikk fort.

Omtrent slik var det; '‘Er du snill gutt'’, ‘' ja'’ sa jeg, ''ok da''.
Så ble det scanning av alle 10 fingre, så smil til camera, og pang Stemplet satt i passet.
Catara måtte bli igjen i Spanish Town, ellers hadde vi alle havnet i arrest hvis US Coast Guards hadde stoppet oss. Men nå har vi alle papirer i orden.  Vi får ta med litt om St Thomas senere da vi skal seile tilbake om 10-12 dager. Ble en lang dag men vi var fornøyd da vi sent i går kravlet ombord i Catara.

Resten av denne uken har vi seilt litt rundt til Gorda Sound og ut til The Dogs. Mer om det under bildene.
Men så har det jaggu gått en uke igjen, nå går tiden fort, er jo mye vi skal se enda før vi må reise herfra, men vi må jo ha en Quiz

Først, svar på forrige ukes Quiz:
-         1)  I mine bøker står det at Columbus havnet her på Virgin Gorda pga ugunstige vinder. Det betyr at han ikke skulle hit, men at SV vinder (som er sjelden her) blåste han opp hit. Dvs bare flaks at han havnet her.
-          2) Det var masse røverier her fordi den Spanske flåte hadde gullrutene sine gjennom her. Skip lastet med rikdom fra Sør Amerika stoppet her på vei hjem for å fylle vann og mat. Spania var da den mektigste nasjonen, og mange ville spise litt av deres rikdom. Og det er masse bukter å gjemme piratskipene i .
Terje og Svein var veldig nærme, så vi gir begge full pott denne runden

NY QUIZ:

QUIZ 1:
VI har et undervannskamra med vidvinkel, det kan lage rare bilder hvis man kommer for nærme. Hvem er det som har havnet litt for nært linsen her???

QUIZ 2
Vi har nå skaffet oss visum til USVI, men for ikke så lenge siden tilhørte disse øyene en nasjon vi normenn liker godt. Men  US greide å få kjøpt disse øyene.  Hvilken nasjon snakker vi om, og hva måtte US betale for disse øyene?

SÅ LITT BILDER :

Passene  våre er snart fulle av stempel. Det smeller minst 2 ganger for hvert land vi er innom, og nå begynner det å bli noen. Men dette stempelet er det mye usikkerhet om. Mange påstår at slik vi har gjort det ikke går, men hvis man følger regelverket og ikke reiser inn med egen båt, eller gjør noe annet galt, går det veldig greit. No problem. Fyll ut visa waver på US offisielle sider, reis til USA (uten båt) og da er det tolleren som vurderer om du er skikket til å få visum. Bare smil og vink….og pang så sitter tillatelsen i passet.

Etter den fine turen til Anegada sist helg dro vi ned til nordenden av Virgin Gorda, til Gorda Sound. Det er en fin lun bukt hvor den omtalte ‘ Saba Rock’ ligger. Inne i Gorda Sound er det ikke noe spesielt, ikke for oss i alle fall, men lengre ut i Virgin Sound er det mer å se.

Om kvelden måtte vi se nærmere på Saba Rock. Det er ei pitte lita øy hvor de har bygget en spiseplass med noen få hotellrom i 2 etg.  Ankomst via gummibåt. Det er da litt tøft å….

Slik ser den ut ‘by night’ i måneskinnet ( bildet tatt med mobil…) Det skvetter så mye vann når vi kjører jolle at vi tør ikke bruke Canon kameraet

Og mener du ikke at batterinivåer var så lavt på telefonen at den blokkerte blitz. Men for den som ikke ser så godt, dette er ’bryggekanten’ hvor vi parkerer jollene, og her starter også restauranten/ baren. Undervannslys utenfor ankomsten selvfølgelig...

Men det ble en kort tur da watermakeren startet og krangle. Fant ut at vi måtte ha oss en pumpe og dro derfor tilbake til Spanish Town for å sjekke, mekke, og justere watermaker. Det tok da en dag å finne pumpe og skifte et par pakninger og en rørstump. Hadde alle delene i båten utenom luftpumpa. Men nå lager vi vann igjen.

Siden vi ikke hadde fått sett noe av Virgin Gorda dro vi like godt opp igjen. Med god vind og litt motor suste vi opp og fikk ut ankeret like før det ble helt mørkt. Det fine var at vi fikk solnedgangen på sjøen, det er jo ekstra stas. Da vi kom opp lå også Tirna Noir og Bliss lengre inne i Gorda Sound, så det ble avtalt en samling på Saba Rock. Det ble en kjempehyggelig kveld for store og små.

Dagen derpå dro vi ut på ny ekspedisjon, ut i Virgin Sound , ute på tur aldri sur…..

Ute i Virgin Sound er det en del rev, og man må være forsiktig. Brune polaroide solbriller er det beste for å lokalisere revene. Nå kan gress (wee) bunn se nesten likedan ut så det gjør det spennende. Men nå har jentene funnet en trygg landing for jolla.

Etter en runde med snorking  rundt oddene  blir vi litt lei, var lite å se, men vi er litt bortskjemte da.

Vi fant en del skjell og konkylier. Fine inni, men litt slitt utenpå.

Så resten av dagen ble viet bading…….

Så vi planlegger ny snorkletur, nå ved The Dogs. Vi har hørt at det skal være bra.

Vi stopper på vestsiden av the Great Dog , hvor det forøvrig var meget fint og lunt. Ingen vind eller bølger i denne bukta som ikke har strand, kun klippevegger.

Vi hopper uti , spente på hva vi får se

Her var det faktisk veldig fint, masse koraller

Og det var flere sprekker og søkk som var spennende å utforske. Noen hultom var helt mørke (ikke sol lys) så de måtte lyses opp med lykt, tøøøft

Disse pappegøyefiskene er alltid like moro å svømme med

Sjekk de tøffe fargene på stumpen da….

Og denne karen som går å spiser stein, se slik ut i alle fall når den beiter. Ligner litt på en uer, men den har tøffere mønster….

Normalt svømme fiskene i stim, men her ute var det et kaos av arter i mix. Her er det 6 forskjellige fisker som svømmer sammen (ikke like lett å se alle...)

På dette bildet er det 11 fisker av ymse slag…merkelig, tror det må være et spesielt flerkulturelt fiske-samfunn her ute

Disse ser like dumme ut hver gang….

Jepp, det var riktig bra og spennende å snorkle her. Klart vann var det også.

Enda en fin dag er over og vi skal over til St Thomas Bay for å ankre for natten. Vi rakk ikke Little Dog, men kjekt å ha litt tilgode.