fredag 28. mars 2014

Dykking på RMS Rohne og bading på Peter Island.

Den 29 oktober 1867 lå RMS Rhone utenfor Peter Island, den skulle ta om bord forsyninger før den skulle tilbake til England. For å gjøre en lang historie kort, det blåste opp til orkan. Men full gass på maskinene prøvde de å komme seg til Tortola, rett over kanalen. Det gikk ikke så bra. Den blåste på noen skjær utenfor Salt Island, bikket over, knakk i 2, og sank momentant. De fleste om bord ble også dessverre med båten ned. Nå 147 år etter vises fortsatt litt av vraket like utenfor klippene.
Vi hadde sett frem til å dykke ned på Rohne  i lang tid, men var meget spent på hvor dypt det lå og om vi ville få se det og greie å gå ned. Se tekst på bildene under.

Men det er jo fredag …
Sist fredag var rett svar:
1) Linn Sofie, som flere hadde svart. Også noen som mente det var Nicoline.
2) Danmark og 25mill US, var riktig.
Aino og Roar var først ute med to rette, var flere med en rett.

DAGENS QUIZ:
Fra salt Island seilte vi til en øy som ofte er forbundet med sjørøvere og nedgravde skatter. Den har til og med huler på yttersiden hvor det etter sagnet ble funnet en større skatt 160 år etter at den ble røvet. Dette skal være beskrevet i flere publikasjoner.  Noen kjenner sikkert historien om skatten på sjørøverøya, det er denne øya som ble brukt som 'mal' når den historien ble skrevet. Vi var der å dykket i grotten(e), tøøøøftt, mer om det i neste inlegg.

QUIZ 1; Hva heter denne øya?????



Øya Dead Cheast ligger på sørsiden av Sir Francies Channel.  En halv sjømil vest for denne øya ligger Dead Man's bay!

Disse strofene er vel Ganske så kjent:
Fifteen men on the dead man’s Chest, Yo-ho-ho and a bottle of rum! Drink and the devil had done for the rest.  Yo-ho-ho and a bottle of rum!

QUIZ 2: Men hva er opphavet til disse strofene, og navnet Dead Man's Bay?





Rhone var bygd i 1865, 310 fot lang og 40 fot bred. Hun var en Royal Mail Post/Pakke båt. Propellen var faktisk den andre bronsjeproppellen som var laget, og nå den eldste eksisterende bronsjeproppellen i verden. I tillegg hadde båten lugarer for 253 førsteklasse og 30 andreklasse og 30 tredjeklasse. Første tur var til Brasil i August 1865, og etter 6 turer, også i storm, ble hun godkjent for West India ruten. Hun var en favoritt for reisende da båten kunne gjøre 14 knopp, og hadde god service. 


Vi er spente når vi svømmer bortover til dit vi mener den skal ligge. Litt uheldig med sikten da det var store dønninger og det roter opp sanspartikler, så bildene er litt dunklere enn de burde.

Dette er det første vi får se, joda dette skal gå, iallefall bakparten ligger slik at vi kan komme ned på den

Nicoline er førstemann ned for å ta en titt. Alt ser helt andeledes ut når man kommer nærmere

En tur ned for å sjekke dybden, joda vi skal komme helt ned her, dette skal bli kjempebra

Så alle mann i svømminga...nedover går det

Siden den har ligget her i 147 år har det grodd på litt

Dette er ikke en kanon, men mest sannsynlig røret / opplagringen til rorakselen

Dette er samme del, her er Nicoline ned å ser litt på den

Mange rare busker hadde det også blitt på vraket (bunnen  og spantene vises øverst på bildet) Vi tok bilde av drivakslingen, men vet ikke hvor det ble av. Den var ufattelig lang. Motoren må ha stått langt frem i båten

En del av akterskipet er sånn nogenlunde helt enda, og vi tok en titt inn i lukehullene og vinduene som er på andre siden

Linn Sofie på tur ned til propellen

Og her er den, Linn Sofie og verdens eldste bronsjepropell....litt dypt, men det går. 

Nærbilde av bronsjepropellen. Rart den ikke har blitt stjålet.....

Noen av stålplatene, det er jaggu tykt enda selv etter 147 år i saltvann

Dette ble en stor opptur. Ser kanskje ikke så spennende ut på bildene, men det var morro for oss.
Neste dykke tur  skulle vi se i og utenfor noen grotter som er på en annen øy, men hvilken øy er det, quiz 2??


































I dagens Quiz spør vi om hvorfor heter denne bukta Dead Man's Bay?  Fin er den  iallefall.





Knallfint å bade her, og det var flere skilpadder  på bunnen. Vi svømte med flere og de var ganske rolig. I noen bukter stikker de av med en gang vi nærmer oss, men ikke her. Kjempestrand var det.

Vi gikk en tur på land og det var ganske variert landskap, fra tett kratt til steinrøyser

Dette er andre siden av øya Her vises revene (der sjøen er hvit) Er disse man ikke må drive på med båt

Dead Mans Bay fra høydedraget på østsiden

Lunch på stranden er knall

Litt lengre vest på Peters Island ligger Little Harrbourg.  Vi var innom alle buktene på nordsiden, men Dead mans bay og Little Harbourg var finest. Little Harbourg var en  lun og fin bukt, uten sandstrand, men med fine klippevegger og sandbunn. Fint å bade her også.

Catara i Little Harbourg. Vi har enda ikke ligget til kai siden vi dro fra St Lucia  22 Desember.  Må vel kanskje begynne å tenke på å dra inn i sivilisasjonen snart for å vaske båten skikkelig. Siste dunker med diesel (fra Las Palmas) er også fylt på tankenEr for lite regn til å vaske nå. Brukte 30 liter ferskvann fra watermakeren i dag til å vaske dekk, må ha av saltet. Men vi har en plan om å gå til Puerto Rico om ikke så lenge, da kanskje det passer å gå til kai.



2 kommentarer:

  1. Vi også skal til Puerto Rico om ikke lenge (om ei uke) :-) men spørs om vi treffes :-) . "tante".

    SvarSlett
    Svar
    1. det hadde vært hyggelig, men spørs om du må endre flyrute. Vi får ta en skype da.
      Antar vi er i USA Puerto Rico om ca en uke, men den spanske puerto rico er ikke ille den heller, vi hadde mange fine uker der i fjor høst. Du får stikke ut på kaia å hilse til Arne og Kari som bor i båten på ytterste pir. De ble våre gode naboer når vi lå der.
      god tur
      oim

      Slett

KOMMENTS