søndag 1. september 2013

Aveiro, Nazare og Peniche, nå med bilder...

Nå er vi kommet til Peniche, etter en natt for anker i Aveiro, og en natt til kai i Nazare.
Vi ligger på anker og har ikke skikkelig nett så bilder kommer senere.

Fra Varzim seilte vi ned til Aveiro. Vi var 4 båter som seilte innen rekkevidde for hverandre, og da blir det litt konkurranse. Det var lite vind for å begynne med, så økte den til liten kuling og holdt seg slik til utpå ettermiddagen, da gikk det bedre. Vår båt er litt tung i rumpa, så vi gikk best med mest vind, men når det løyet til under frisk bris, da blir vi akterutseilt, fillern…. Vi har et hemmelig våpen på lur, men det har vi ikke testet ut enda, vi har en splitter ny Code1 på rull. Har ikke lagt opp skjøter enda da jeg forventet hard vind i Portugal og har klargjort harværsfokka, ikke lettvindsseil. Men vi klager ikke.

Vi og Tir na Noir  seilte sammtidig  inn  elva i Aveiro og slapp ankrene.  Kl 07:00 dagen etter startet vi opp med kurs for Nazare. Det ble igjen en rolig, solfylt, varm og fin tur. Like før Nazare kom to politibåter i full fart, en diger og en liten. Den lille kretset rundt Tirna Noir før den stakk av. Da vi kom til havn dukket den opp igjen og loset Tir na Noir over til den private havnen, snakket med de på VHF og de sa de skulle inn for sjekk. Like etter kom den i full fart mot oss som søkte etter en plass på den offentlige kaien.  Så ble også vi sendt til den private kaien, ja ja tenkte vi, vann og brød neste.

Men så feil kan man ta. Den offentlige kaien var liten og dårlig, like ved fiskebåter og støy, den private meget fin. Politimannen kom etterpå over til oss og tok en sjekk, men det viste seg at han var en kjempehyggelig  fyr som snakket godt engelsk. Vi pratet sikkert i en time om seiling og hvor vi burde dra ned langs Portugal osv. Han hadde gjort oss en kjempetjeneste ved å lose oss inn der. Den private bryggen hadde ikke lov til å ta i mot besøkende, det hadde myndighetene som eide den andre kaia bestemt.  Han ville bare at vi skulle se den ‘beste siden’ av dette området.  Dette er Portugal. De som drev den private bryggen var så hjelpsom at det var ikke måte på.

Dagen derpå tuslet vi strandpromenaden inn til Nazare, en gammel fiskelandsby med en helt fenomenal strand. Derav masse turister, men alle fra Portugal. Hvis noen vil på ferie uten å høre svensker og norsker rundt seg er dette plassen.
Utpå dagen dro vi ned til Peniche og slapp anker utenfor stranda.  Nasare og Lisboa neste, men akkurat nå er skodda så tykk at vi ikke ser land. Ikke noe problem med båter da vi har radar og AIS, men det er fiskegarn overalt, og vi må holde skarp utkikk hele tiden og vi går slalom nedover kysten.

PS alle bildene er redusert til minimum kvalitet for å greie å laste de opp, derfor rare farger og overganger.

Vi har kommet til kardemommeby, eller Aveiro som den heter her. Vi kjører opp elven for å slippe anker

Nicoline forran Tobias Tårnet

Oisann, må være dette som heter 'luft i håret'....

Vi slapp anket oppe i elva, var rolig og fint der, dette var det siste vi så av sola den dagen

Vi startet før sola rant, men når vi kom til elvemunningen kom den opp over Aveiro. Noe merkelig farver da det var kommet mye aske i løpet av natta, det fra skogbrannene. Båten var blitt grå  med askel

Sola går raskt opp, men det er mye aske i lufta enda, blir merkelig lys av det

Men det klarnet når vi kom lengre sør, og vi var på delfinshow igjen. Masse morro med disse.

Linn Sofie hilser på delfinene

Se se, jeg kan svømme opp ned.....

Og vi kan svømme 2 i høyden... og de hoppet og spratt, men nesten umulig å få bilde av de i luften. Men vi har mange
bilder hvor de akkurat er på tur ned i vannet igjen.

Omsider kom vi til Nazare. Rundt denne odden, inn i bukta ligger Nazare.

Møtte en lokal fiskebåt på tur inn i havnen, de liker farger her

Dette er strandpromenaden in til gamlebyen- Stranda var kjempefin,

Vi passerte et strandbryllup. Litt uvant for oss.

En solhatt er lurt. Vi har hatt sol og fint vær siden vi dro fra Norge, det er ikke værst.

I Nazare måtte vi vaske ned hele båten, den var blitt grå av aske fra Aveiro

Fra Nazare dro vi ned mot Peniche. Et langt område med strender (milevis) er blitt til klipper. Peniche er like rundt denne klippen, litt som nordkapp platået

Underveis gjør Linn Sofie viktige gjøremål.....her passer hun på at ikke sitteputene blåser bort

Ligeså Nicoline, men hun leser seg opp på Donald samtidig

Så rundet vi odden, hvor det faktisk bodde folk inni. Dvs det var et par ungdommer som hadde slått seg til ca 40m ned fra det hvite huset til høyre. Var en slags hule der. De hadde masse greier , vistes godt i kikkerten. Ikke enkel adkomst nei