tirsdag 8. april 2014

Til Puerto Rico og tilbake til Culebra

Hei

Siden sist har vi seilt over til hovedøya Puerto Rico på øst siden, og tilbake til Culebra. Culebra hører også til Puerto Rico, kalles derfor de Spanske Virgin Islands.
Hadde planer om kai plass og vask av båt, men Puerto Rico ble ikke som forventet. Den marinaen vi hadde tenkt på lå lengre sør, ( litt feilinfo...har ikke pilot) og de tre marinaene som lå der hvor vi ankom fristet ikke, og når vi skulle å se på den marinaen som ligger på øya Palominos like utenfor hovedøya så vi et norsk flagg på en båt for anker. Det var Morning Star, et hyggelig par fra nordnorge som vi traff på St Barth. Så da slapp vi ankeret ved de. Når de kom tilbake i jolla senere på kvelden svingte de innom og ble sittende en god stund, det var kjempehyggelig å treffe de igjen. Men vinden økte så mye at det var litt slitsomt å komme seg til land med jolla, og det var egentlig ingen jolle-kai, så det satte nok en demper på oppholdet. Og når vi tenkte å rusle opp til sentrum av Fajardo sa de lokale i havna at det var slettes ikke å anbefale, det var noen riktig 'slemme' områder på veien opp, dessuten syntes de at byen var så stygg at vi ikke måtte ikke gå dit.  Hmmm... tenkte vi, hva for slags reklame er vel det fra de lokale som for øvrig var helt utrolig vennlige og imøtekommende. Når jeg var inne med jolla og fylte et par kanner med diesel spurte han på brygga om han skulle ta søpla vår som han så i jolla, det er utrolig bra service. Ellers så var 'havneområdet' full av gamle og nye båtvrak, litt nedslitt marinaområde, nja, ikke helt som vi mener å ha sett fra bilder. Men slik er det noen plasser imponerer, andre skuffer litt. Vi tenkte å leie bil å kjøre til hovedstaden, men vi ble litt lei av hele området, og siden Culebra fristet mye mer seilte vi tilbake i 24kt motvind og stor sjø. Det ble en våt og slitsom tur, men heldigvis fikk vi nesten 30 grader på vinden, så med storseil og motor fikk vi lurt oss fremover.

Sist vi var på Culebra så vi ikke så mye mer enn tollkontoret før vi dro til Culebrita, så nå skulle Culebra utforskes. Vi må bare si at Culebra har blitt en favoritt for oss. Fantastisk sjarmerende liten øy, og kanskje med en av verdens fineste strender. Flamenco beach, utrolig fin som går rundt en hel bukt. Men det ble så mange bilder at vi måtte dele opp dette innlegget i to deler, så strandbildene fra Flamenco kommer litt senere.

Jo dette ER en riktig fin strand, og den er kjempestor, mer om Flamenco i neste innlegg

Culebra er en liten øy som hører til Puerto Rico og språket er Spansk, men de fleste kan engelsk, eller litt engelsk. Befolkningen er 'hvite', eller de ser vel litt mer meksikansk ut, solbrente spansker blir vel litt som 'meksikanerne' etter noen generasjoner. Men meget vennlige og imøtekommende. På bildet vises bukta som ligger midt i øya, lun for nesten all type vind. Vi ligger helt til høyre i bildet (nærmest internet...). Det er kommet noen flere båter siden sist vi var her, men det er god plass.

Sentrum består av en gate som går fra fra ferjeleiet på yttersiden og  langs kanalen inn til den bukta vi ligger. Ikke langt men de har da noen få butikker, nok for oss iallefall

På andre siden av kanalen ligger bensin stasjonen (ikke riktig slik som våre bensinstasjoner, men du får kjøpt det du trenger) og butikken. Vi syntes ikke dette så helt bra ut, hva i all verden kan de ha i denne butikken.....der tok vi fullstendig feil. Inni denne butikken fant vi det største utvalg vi har sett på lenge. Det var ferskmat (egen kjøttdisk), frossenmat, frukt i alle varianter, mange typer potet, boksmat av alt, apotekvarer i fleng, vinmonopol med alt, ja til og med en litt jernvare. Standarden på bygget innvendig var ikke så mye bedre men hva så, de hadde utrolig masse varer. Men det var trangt, varer over alt. Bare utvalget av potetgull var større enn på Rema 1000.

Og utenfor butikken gikk disse, hønemor med sine små. En lat katt (vises på øverste bildet)lå også ved døråpningene mens kyllingene sprang rund. Trodde katter spiste slike kyllinger vi...men ikke her

Alle plakater på øya var håndlaget, ikke noe plastic her nei.
Mange var rene 'maleriene' malt rett på veggen.

Men vi måte se mer av øya og et naturlig fremkomstmiddel her er golfbil. Litt  moped, men kjekk, slipper å ha på aircondition. Vi så noen lokale som hadde trimmet sine golfbiler, wow de gikk...får meg til å tenke på da vi trimmet mopedmotorene. Mener fortsatt å huske at det var 178 grader som var optimal vinkel på skiven på Suzuki AC50, ahh...morro med trimmede motorer......
Men sjekk den doningen da, lettmetallfelger, brede lavprofildekk, metalikklakk, skinnseter,  say no more...

Hit men ikke lengre. Vi prøvde oss på en virkelig bratt bakke men her sluret det  og luktet varmt. Men vi fant løsningen på problemet. Den var nok ikke så mye brukt i revers, så hvis det var bratt rygget vi opp....samme farta

Og vi måtte jo teste ut terrengbilegenskapene til doningen så vi dro ut på safari

Dette er jo nesten som safari i Africa, men tror det hadde passet bedre med en Jeep. Det ble bom stopp når vi skulle over noen kvister/ pinner, var ikke særlig bra bakkeklaring, men vi greide oss bra. Bilen imponerte.

Se her ja, fin vei, full gass Linn Sofie vi må ta igjen den lille franske veteranbilen foran

Og som nevnt sist, denne dingy (som betyr jolle) dock plassen er en fin plass for oss seilere da de har internett. Er en 4-5 bord hvor de serverer mat og en bar.
Siden det blåser mye motvind slår vi oss til ro her noen dager.