fredag 21. februar 2014

Antigua, øya med 365 strender

Hei igjen
Først av alt: Gratulerer med dagen Emil. Storseiltrimmer og home base manager for Catara har stor dag i dag, men dessverre kan vi ikke komme å feire med dere som dere gjorde med oss i jula. Men  vi lover å komme på besøk så fort vi kommer oss hjem. Ha en riktig fin dag.

Nå er det noen dager siden vi la ut nye bilder, vi har hatt det travelt, der er bare så flott på denne øya med  365 strender. Vi har nå seilt rundt og opp på vestsiden, opp til Jolly Bay, men vi har også besøkt Nonsuch Bay og Green Island på østsiden før vi kom hit. Det er virkelig naturperler. Ikke så mange drar dit da det er litt slitsomt å seile opp pga vind og bølger, men det er absolutt verd å ta en tur. Kanskje det fineste området vi har sett så langt.

Men det er fredag og vi må ha  en liten Quiz igjen.
Vi synes dette med Lord Nelson og all krigingen med de umulige franskmennene (litt partisk vi da)  er utrolig spennende historie, så:

Quiz1: Som de fleste øyene her var det Columbus som fant Antigua i 1493. Men Spanjolene forlot øya ganske raskt, hvorfor?

Quiz 2: Navnet English Harbour betyr vel at det er veldig britisk, og de har hatt god kontroll på denne øya, men har den noensinne vært under  Fransk kontroll?

Quiz 3:  Emil fyller 25 år i dag, når og hvor ble han født?

Akkurat nå ligger vi for anker utenfor Jolly Bay. Dette er Bliss , den danske båten som har med en gutt og en jente som Nicoline er blitt kjent med. De lå her når vi kom, så vi slapp anker litt foran. Vannet her er  helt turkis.

Men før vi dro fra English Harborg måtte vi selfølgelig
gå å se på festningsanlegget til Lord Nelson og gutta.
Denne bukta var enkel å beskytte så dette ble en trygg festning
for den Engelske flåte.

Inne i bukta hadde de alt innen seilproduksjon, mast, ja det meste for
seilbåter. Dette er pilarene fra det gamle seilloftet. Seilloftet var bygd ovenpå
disse pilarene. Dvs gulvet var på toppen av disse søylene. Dette er den ene siden
Var sikkert 50m over til den andre siden.

Og det er fortsatt mange hus igjen etter den Engelske storhetstiden her inne. Alt fra bakeri, offisersbygg osv osv finnes i den lille 'landsbyen'  Ligner litt på Tjuttavika.

En liten trimtur må til så vi gikk opp på høyden over inngangen til bukta å så på restene etter  utkikkspostene. Rett frem her ser man Guadalope på klare dager.

Men vi var også i Nonsuch Bay og Kitet, dvs LS Kitet. Er masse stæs
som skal på når man skal henge etter en drage og samtidig stå på
ett brett på vannet. Linn Sofie har mer om dette på sin Blogg.

I nonSuch Bay er det et rev som stopper bølgene fra Atlanteren, og like innenfor ligger en liten øy som heter Green Island. Bare den lille øya har 2 superfine ankringsplasser på lesiden og flere små hvite strender. Jep, dette er et utrolig fint område.
Hvis noen lurer på hva som ligger på stranden, så er det dragene de kiter med.

Mens LS kitet slappet vi av på en strand på lesiden. Var bare 50m unna så LS gikk bare over når det var dags for en pause. Ikke et menneske å se her. Her ute er det meget lett å finne seg sin egen strand, ja man kan bytte strand flere ganger per dag og fortsatt være helt alene.

Vi tuslet litt rundt å så litt på området på Nordsiden av Green Island. Absolutt godkjent.

Men på denne stranden var dyrelivet merkelig. Fuglene kom å drakk av vannet vårt. Vi måtte passe på koppen.
Og disse luringene (+ flere)kom å inspiserte hva vi hadde med oss. Jaja, det er vel deres strand. Vi ga de noen kjeks og de tuslet fornøyd opp i buskene. Men de kom tilbake for å se om det var mer.....

Inne i buskene var det nesten ikke sol nede på bakken.
Det var 'tett tak' . Firfisler var det overalt. Stilig.

Dette området er virkelig flott, men man må ha båt for å komme seg hit.

Etter seks dager på sørenden av Antigua
er det dags å se mer og vi seilte opp langs vestsiden av øya.
Her runder vi SV hjørnet av øya.
Når vi kom inn på grunt område (3m) som det er mye av her,
så vi en kanonstor skilpadde, desidert den største vi har sett.

Og litt regn kommer det alltid. Her går det en heftig byge. Men sjekk farven på vannet. Her er det turkis selv om solen ikke skinner....merkelige greier

Og når det pissregner vil ingen stå bak å styre. Da er det autopiloten som gjør jobben, vi trekker inn under sprayhooden og venter. Går aldri mer enn 30 sec til ett min, så er det over.

Vel fremme slapp vi anker forran Bliss. Det er meget grunt, kun 2,5m ( vi er 2,3m dyp) men fint å ligge for anker.

Her oppe er det flere store strender. Vi har prøvd et par, og her er vi på en megastor strand som går hele veien rundt Morris Bay. Morris Bay er så grunn at en ikke kommer inn med seilbåt, så vi tok jolla inn til land i Jolly Bay og gikk et par hunder meter over hit.

I går var vi på stranden med Bliss. Det er rolig sjø, med det var såpass mye drag i sjøen at det gikk fint å surfe med bodyboard. Det er morro for store og små.

Det hender seg det er noen som spør hvordan vi har det,
jo takk bare bra er vel et passende svar...

GOD HELG ALLE SAMMEN

1. Hei mannskapet på Catara :)

Vi elsker quizzene deres :) Her kommer svarene våre:
    Oppgave 1) Mangel på ferskvann
    Oppgave 2) NEI
    Oppgave 3) Emil ble født på kong Haralds fødselsdag, som er i dag :) Tipper Emil ble født på Regionsykehuset i Trondheim.

Ellers er livet helt ok nå som fredagskvelden er her. Ute er det for tiden et flott vær, med litt minusgrader og varmt i sola om dagene. Det har ikke vært flere drama i området, og takk for det. Kommer det snø nå som været ligner på våren, så blir det en gedigen nedtur for mange. Dagene er så lyse at nå kan vi igjen se hvem sine biler vi passerer på tur til jobb;)
    Hilser så mye fra kaptein Skuteløs. Han leter etter ny båt...
    Ha en flott fredagskveld langt der borte på andre siden av havene :)
    Hilsen fru Grete Skuteløs

1. Hei, det var godt å høre
      Ser ut som franskmennene var her i ett år, men det er en franskmann som har skrevet boken vår...og vi bodde faktisk på Levanger da Emil ble født....
      Ikke fult hus, men bare innsatsen kvalifiserer til premie når vi kommer hjem.
      Håper da det ikke blir skuteløs i hele sommer. Vi satser på å få mye av sommeren hjemme i år, så kansje det blir henting i Stavanger igen?? Da kan vi seile i lag opp.
      Ha en fin kveld.

Catara

2. Vi ble alt for sene til å svare - så vi sier bare som sant er at vi koser oss med oppdateringene deres fra en fantastisk tur! Her har det vært "vinter"-ferie.. men det merker man liksom ikke. Roar og jeg kjørte en tur opp mot Skjækerfjellene (Lustadvatnet i Steinkjer kommune) i dag. Hadde med sekk med termos og matpakke - og gode vintersko. Der oppe har det tydeligvis snødd når det regna her - for det var absolutt skiføre - og IKKE føre for vintersko :-) Ja, ja. Interessant! Neste gang tar vi med skiene. Vi ønsker dere ei riktig god helg i paradis.

1. hei, godt å høre fra dere uansett.
      Godt å høre at det finnes snøføre noen steder da.
      Hadde vært merkelig om det var vår overalt.