onsdag 12. februar 2014

Fra Les Saintes, til Guadealoupe

hei

Da har vi forflyttet oss fra Les Saintes og opp til Nord Vest enden av Guadeeloupe. Etter en 5-6 timer med seil og motor slapp vi anker i ei lita bukt som heter Deshaies. Det er ei lita bukt hvor det ligger en liten fiskerlandsby. Dette er siste le før en legger ut på 'atlanterhavet' opp mot Antigua så det var flere båter som ville ligge her i natt, men det er god plass. Tror ikke dette er noe pressområde. Det viste seg å være fantastisk internett hastighet her så vi satte opp to netterk og jentene surfer om kapp. Jeg og Tove tok oss en tur inn til land, jentene hadde ikke tid, alt for bra nett.....og det skjønner jeg godt.
Og vi ble Meget overasket over hvor koselig det var inne i den lille landsbyen. Det var noen bikini butikker for turistene som alltid, men ellers var det faktisk en levende liten landsby. Her kan man kjøpe ferskt brød kl 06:00.
Klokka er nå 06:00 på onsdags morgen og vi klargjør båten. Dette er eneste plassen jeg har hørt at kirkeklokkene ringer kl 06:00 om morgenen, sikkert lokal vekkelokke. Vi drar straks mot Antigua.

Før vi dro gikk vi inn til  'hovedbukta' på Les Saintes. Her er en liten landsby hvor en kan sjekke inn/ut. Vi gikk cA 3km fra der vi lå. Det var en veldig fin rusletur.

I denne bukta lå vi. Det var kjempefint, litt rulling men ellers bra. Var inn mot land her vi svømte med masse fisker
Var som å svømme i et akvarium. Tove fant en gammel båtmotor, og vi så restene etter båten. Men regnskyene er aldri langt unna. Vi så regnet passere noen hundre meter bak oss denne gangen.

Er noen som liker å trimme palmene, men blir da tøft også. Tror jeg skal prøve meg på det store rognebærtreet vi har i hagen når vi kommer hjem.

Dette er en fransk øy og alt var fint, men vi fant da spor etter blikkskur her også.

Dette er et orginalt gammelt hus, stilig byggemåte, fine dører. Men det er på tide med litt renovering.

Vi bruker å gå innom alle kirkene da de som regel er sentralt plassert, og alltid står åpen. Litt morro å se. Dette er kirkerommet i denne lille landsbyen. Pussig at alle andre greier å få til  kirkebenker  som man kan sitte komfortabelt på. I Norge  virker det som  kirkene kappes om å ha de verste benkene å sitte på.

På tur opp langs Guadaluope passerte vi denne seilbåten. Vet ikke hvem det var, men noen med mer tolmodighet enn oss. Det var lite vid i le bak øya så vi motorseilte med storseil. Noen har fryktelig god tid.

Vi legger ikke skjul på at enkelte etapper kan være kjedelige, slik som denne, mest en transportetappe.

Jentene kjedet seg litt de også, så noe må man finne på, litt ansiktpleie for eksempel.

Men sent på dagen kom vi da frem. Ankret ytterst i bukta, badet litt, og tok en tur på land.

Nok en dag er over . Sola duppet akkurat under horisonten, og lyset slukkes straks.