fredag 7. februar 2014

Dominica og Regnskog

Hei igjen
Da har vi seilt fra Martinique og opp til Dominica. Nok en frisk seilas i skarp kryss med liten kuling og mye sjø. Nå skal vi ha kommet til Leward øyene slik at det skal bli enklere å seile, men kuling er kuling, og når det blåser mye fra Nord blir det motvind. Vi skulle opp til nordenden av Dominica, vi ville utforske regnskogen på Indian River, men etter 10 timers seilas stoppet vi utenfor hovedstaden på Dominica. Man blir jo sliten av å konstant seile i kuling. Hovedstaden er ikke stor, men øya er ikke så stor den heller. Ble en natt så dro vi opp til Portsmouth, en stor lun bukt helt oppe i Nord, hvor vi ligger nå. Dvs lun og lun, det har blåst mye kuling (og regnet), og i går måtte vi redde en båt hvor ankeret slapp og den stakk til havs. Vil ikke kalle dette gunstige ankerforhold....vi er jaggu glad vi har overdimensjonert anker og kjetting. Men i går var vi oppe i Indian River å så på regnskogen. Denne øya er den best bevarte av disse øyene og de sier den ser likedan ut nå som da Columbus fant den.

Men det er jo fredag og vi lurer ut en liten quiz:

1) Helt opp i nord ligger en liten elv som kalles Indian River. Den ble vel mest kjent fra filmen Pirates of the Caribia som spilte inn noen sener oppe i denne elva.
Quiz: Hvorfor har den fått navnet Indian River??

2) Vi passerte en liten hytte, se bildet
Quiz: Er dette hytten som ble brukt under innspillingen av Pirates of the Caribbean, eller er det en liten hytte som er ulovlig oppsatt av en lokal.

Så dro vi fra Le Marin på sørenden av martinique. rett frem ligger Dimond Rock, en liten knaus som startet flere historiske hendelser, og som til slutt førte til at Lord Nelson ble drept på slaget i Trafalgar. Brittene okkuperte øya (fra Franskmenn) og da de manglet skip utstyrte de denne knausen med kanoner og kalte den H.M.S. Dimon Rock. De holdet kontrollen i 18mnd. Kan ikke skrive hele historien her, men mange av dere kjenner kansje til opptakten til slaget ved Trafalgar hvor Admiral Villeneuve og hans dårlige forberedte styrke kjempet mot Lord Nelson. Villeneuve ville heller dø enn å få 'dishonnor' fra Napoleon pga av at han befridde Dimon Rock, men ikke knuste Nelson (Napoleon var ikke enkel å tilfredstille...).  Men enden ble at Villeneuve overlevde mens Nelson ble drept.

Like rundt hjørnet på Martinique ligger et par fine bukter. Vi stoppet i Grande Anse, klart vann og skilpadder. Her har vi ankret på 5m dyp. Båten vises faktisk i bakgrunn av bildet.  Nicoline på tur ned til bunnen der skilpaddene beiter gress

Tror dette må være meditasjon....eller så tilkaller hun skillpaddene.

Linn Sofie ut å kjører skillpaddetog. Nicoline er fotograf. Var noen store her, men flere  var sky og stakk av.

Tidlig på morgenen kl 06:00 dro vi fra Grande Anse og seilte opp til Dominica. Det er en lang tur så vi stoppet på sørenden utenfor  Rosau, hovedstaden på Dominica. Rosau er en liten by. Vi knøt oss fast i en bøye som lå utenfor denne 'forstaden' til byen. Er dårlig ankringsforhold og brådypt uttenfor her. Dette er et par hundre meter fra 'sentrum'. Utsikten inn mot land var ikke all verden, men den var vesentlig bedre den andre veien ut mot havet.

Vi fikk en spesiell solnedgang. Og for første gang siden vi har kommet hit var det vindstille......det var utrolig godt.

Så satt vi her da og så på det langsomme livet på land like innenfor båten vår, mens vi nøt solnedgangen i havet.
Vi sjekket med en lokal om det var trygt å ligge her og han mente det var helt trygt. Man må være nøye med å velge ankerplass, så heller en trygg og stygg, enn fin og usikker.

Og i Caribia er det som kjent paraplydrinker som gjelder ved solnedgang. Dette er Nicoline
sin drink denne kvelden. Søt og god med lokale godsaker i.

På tur opp langs Dominica kjørte vi helt inntil land for å se mest mulig. Like før vi kom frem kom vi til denne idylliske bukten. Vi gikk ikke i land her da dette betraktes som 'usikkert' område. Måtte såfall vært flere båter og flere menn...

Så kom vi da omsider ut på Indian River.
Fra Rosau gikk vi opp til Prince Rupert Bay og ankret. Her har noen lokale dannet en vaktstyrke
som patruljerer stranden og tar vakt runder i nordenden av bukta. De finansierer dette med
 å ha en grillaften på søndag og onsdag. Vi kom hit på onsdag kveld, så vi gikk på det
grillpartyet, og det var kjempebra. Det var grillet kylling og fisk, og Rom Punch til drikke.
Utrolig bra. Så vi har sovet godt her. I den ene pilotboken vår står det at dette er banditt
land...hold avstand, men vi opplevde de lokale som kjempe trivelige, mye bedre enn lengre sør.

Så drar vi da, oppover i elven. Motor ikke tillatt. Her må man ro eller stake

I en side elv passerer vi denne hytta. Var det her Captain  Jack Sparrow var under innspilling av Pirates of the Carebian, eller er dette en lokal hytte?  Dette er dagens quiz...

Du snakker om guffent vann. Det har jo regnet værre her enn på Tøtdal en regntung junidag, så det flommer gjørmevann ned fjellsidene. Men det heter vel ikke regnskog for ingenting.

Gjørme og forvridde trær med røttene mest oppå bakken var det mye av

Men det var da litt stilig også. Så ikke så mange dyr, men masse lyder var det iallefall

Båten ble parkert og vi gikk langs elven et stykke oppover. Fint å gå, lite innsekt
men noe gjørmete så det ble masse skopuss etterpå.
 Nicoline har naturfagtime og vi inspiserer banantre. De henger
faktisk opp ned, dvs de vokser oppover.....det viste du kanskje ikke

Nå er ikke vi så flinke på  planter, så vi kaller denne for en Caribisk revbjelle....vokser i regnskogen...beklager Janne
kan hende Nicoline får litt vranglære......

1. Hei!
    Vanskelige spørsmål, æ vet igjen svara nei. Leita på nettet, men finn mesta bare samme fine bilda som dåkk har tatt. Kanskje svaret på Nr 1 at det var indianere som var der først:-). Hytta ble nok oppsatt te filmen. Ellers e det OL for alle penga no. Dem deltar faktisk fra Dominica med 2 deltagere på ski. Så dem under innmarsjen. Så dåkk får sjå kor dem har treningsforholdene sine:-). Har allerede fått gull, sølv og bronsje Norge. Vi vente på regn vi da, så det ikke blir flere branna. Har vært brann på Steinkjer og. Et industribygg. Dåkk har mange fantastiske opplevelsa , artig å følg med og å se bildene . Klem fra Astrid

1. hei
      Lurer på hvor de 2 har trent til OL....ikke her iallefall. Isen smelter ganske fort så noe særlig forhold for ski er det ikke.
      Men kos deg med OL.
      oim

2. Hei!
    Lurte lenge på om jeg skulle svare denne gang, men da jeg nå så at Astrid har svart "smeller" jeg også til.

1. Elva har navnet etter "Kalinagos" eller "Carib Indians" som bodde øverst i elva.

2. Har ikke sett filmen så her blir det gjetning. Tipper det er rekvisitt etter filminnspillinga. Hadde det vært oppsatt uten byggeløyve ville vel tekn. etat krevd riving :-) Nå har jeg vært langt oppe i en elv i Suriname og så der at bygningslov og reguleringsplan trolig ikke var helt lik den i mer urbane strøk. Hvis det bodde noen i hytta kunne de ikke være hjemme da bildet ble tatt - trass i at døra sto åpen. Det lå ikke noen båt utenfor. Å bo i mongroveskog uten båt må da være håpløst.

Quizzen deres har fått meg til å ta fram Aschehaugs verdenshistorie i 16 bind som har stått i bokhylla i nesten 30 år. Så jeg har jo lært litt av det også. Men de neste 15 dagene blir det nok mest OL.

Hilsen KnutM

1. Full pot igjen, tror spørsmålene er for lette.....
      Men bra du får brkt leksikonet litt, alltid morro å lese i gode bøker, blir ikke det samme med PC'n. Kos deg med OL, her er det lite vintersport på TV.

oim

3. Hei, på dere alle 4!! Nå er vi kjempeglad for at dere seiler litt foran oss, så vi kan seile i deres fotspor og ikke Columbus! De skildpaddebildene er helt fantastiske!! For en opplevelse!! Det blir noe å sitte å mimre om på gamlehjemmet!! Vi seiler fra St. Lucia i morgen, så vi er ikke så veldig langt etter! Gleder oss til å se dere igjen, spesielt Nicoline og Linn Sofies gode smil :-) Klem fra Bård&Gry

1. Hei, svarte på denne i går også, men noe må ha sviktet. Prøver på ny.
      Morro å høre fra dere, vi roer ned på Antigua, så kansje vi sees der, hvis ikke blir vel neste på BVI. GI lys når dere kommer opp så får vi ta en sundowner.
      So long og go seilas opp.