torsdag 19. juni 2014

Fra Belgia til Nederland

hei, liten oppdatering

Da har vi kommet til Nederland etter en forrykende seiltur i kuling opp Belgiakysten. Belgiakysten er beryket i N/NØ, og det fikk vi i massevis. Det var meldt mye vær, men vi måtte ut å prøve. Omtrent før vi kom oss ut av havna skjønte vi at dette ville bli en slitsom tur, men fanken vi har da seilt i litt vind før så vi satte i vei opp mot Zeebrugge og videre mot Nederland. Vinden var konstant kuling og bølgene hadde begynt å bli voksne, men vi syntes da det gikk ok til vi kom til bankene utenfor Zeebrugge da ble sjøen nesten mannevond. Det står i pilot at sjøen her er 'farlig' i N/NØ. Om den ikke var farlig for oss var den helt spinnvill. Vi fikk så mye sjø over båten som vi aldri har hatt. Det var konstant sjø over dekk og over cocpittaket. Har lest at sjøen er spesielt skummel her fordi det dannes et sug som lager store 'hull' i sjøen. Dette pga strøm. Tror jaggu vi var nedi noen av disse for vi badet i sjøvann mens vi seilte for full guffe over dette området.  Det er slitsomt så jentene la seg like godt å sov over drittværet. Like greit fordi en kan knapt røre seg i båten slikt vær, og det blir dårlig med mat, byssa ble stengt hele dagen gitt.....kjekse og vann....drittværmat....
Men sent på dagen gikk vi mot øst og kom vi i le bak Veere. Vi peilet inn Vlissingen i Nederland. Det var en god følelse å være i Nederland da vi lurte oss inn i den lille marinaen midt i den lille koslige byen. Da var allerede dagens våte seilas glemt..., Men en må ha noen slike dager for virkelig å sette pris på de fine seilasene...er da litt frisk også!!

Vi har seilt i lag med Cassandra helt fra Southampton og nå er de tilbake i hjemlandet.

Utenfor Nederland myldrer det av lasteskip. Lurer på hvor denne kommer fra....?

Må ta med et par bilder fra Belgia. Kirken i Oostende (Belgia) var utrolig fin.
Fantastisk lys show fra de digre vinduene når man kommer inn.
Det satt endel folk inne i kirka så vi tok ikke bilde inne.

Første gang vi har sett et museum bygget opp rundt en fiskebåt

Museumet er under her, fiskegarn og redskaper etc...litt stilig og da, men jeg trodde ikke at Belgia var en fiskenasjon....

DA endelig var vi i Nederland. Og våre venner fra Cassandra er tilbake i hjemlandet. Dette måtte feires og de inviterte oss på bar for å spise noe typisk Nederlandsk, husker ikke navnet men er nesten som en kjøttbolle. Tror ellers den varme søte kakaoen falt i smak.

I denne lille marinaen midt i den koselige byen Vlissingen ankom vi Nederland. Hadde aldri funnet denne plassen hadde det ikke vært for Cassandra. De kjenner kysten her, så det er utrolig kjekt å dra sammen med de.

Dette ER Nederland altså

HURRA Cassandra er Hjemme etter ett år på rømmen. Dette måtte feires med Champagne.
Dette var vel egentlig det aller første vi gjorde etter at tampene satt i brygga.