fredag 20. juni 2014

Amsterdam

Vi er i Amsterdam og det er helg igjen.
Hovedstaden som egentlig ikke er hovedstad fordi alle statsoverhoder og parlament ligger i Haag.
Bare kongen som bor i Amsterdam.

Fra Vlissingen dro vi tidlig på morgenen. Men dagen startet ikke helt som planlagt. Etter 10-15min ble vi stoppet av en politibåt. De ropte at det var en en bombe i den leia/ruten vi skulle ta oppover så all trafikk var stanset. Merkelige greier, men vi måtte vente 30-40 min til bombebåten kom å sprengte dritten. Så fikk vi fortsette opp oostgat, en naturlig dyp renne helt inne ved land. Når vi endelig kom opp i hovedleia fikk vi en kjempefin seiltur videre opp til Den Haag, der landets overhoder sitter. På veien opp må man krysse innseilinga til Rotterdam, en sykt travel havneby. Det lå 41 digre skip for anker utenfor (telte på AIS), og jeg vet ikke hvor mange som var i bevegelse i området. Her må man få tillatelse til å krysse, krysse på 46 grader og lytte på kanal 3, men litt spenning må man jo ha. Ikke noe problem, bare morro, men mener du ikke det kom en ny politibåt å ville inspisere Catara. Men vi ble aldri bordet, de sirklet rundt oss i 5-6 min, så litt skumle ut, men så dro de.  Resten av turen var champagneseiling i 8-9kt opp til Scheveningen i Den Haag. Der måtte vi inn for å se fotballkamp, Nederland-Australia på storskjerm. Nederland vant igjen, det var show....
Så i går kom vi oss endelig opp til Amsterdam. En kort og fin seilas opp til slusene som tar oss inn til de indre vannsystem og opp til Amsterdam.

Fredagsquiz: Litt kunst denne fredagen. Det er mye kunst som ser litt merkelig ut, men det finnes fine maleri som også er meget berømt. Slik som dette. Vi liker dette bildet fordi det er litt slik vi opplever nattevaktene på båten. Forskjellen er at dette er ferskvann, ikke saltvann
Hvem har malt dette, og hva heter det??
TIPS: Ble malt i ; ('myndig' (100-12)).
Broren hans het Theo.

Vi har ikke sett stort av Amsterdam enda, venter på Cassandra som skal vise oss litt. De kommer i kveld. Vi blir nok her til søndag.

Ut fra Vlissingen tidlig på morgenen. Gaten inn er så trang at fenderne tok borti på begge sider. Tunga rett i munnen fordi det er litt strøm i porten...

Langs halvøya Veere er det fine sandstrender hele veien, og pakke fult av slike små hus som man kan leie. Ingen luksushytte, men sikkert OK for en strand ferie.

Vi spurtet inn til Scheveningen for å se fotballkamp. Våre
venner i Cassandra er fans på sin hals. Litt som når vi har vm i
langrenn. Flagg på kinnene og alle går i orange T-sjorter. Show.
Vi gikk på en bar og der var det utrolig nok mest familiefolk og små unger.
Til og med hunder. Nicoline fikk seg to nye kompiser under kampen.
Dette er i koseavdelingen. De hadde mange TV'er i tillegg til storskjerm.

I går  kom vi til slusa for småbåter som tar oss inn til Indre vannveier i Nederland. Skal man til Amsterdam må man bare ta vannveien. Slusa var diger og meget enkel å gå igjennom. Nederlendere er flink til å tilrettelegge.

Så er vi endelig på tur inn mot Amsterdam. Det tar 2 timer i 7 knopp å gå helt til Amsterdam, så det er et stykke. Var litt gråvær med litt duskregn, skikkelig Namdalsvær, og faktisk føltes det riktig så godt. I dag er det mye bedre, lettskyet og fint.

Det er ikke bare en liten kanal innover, det er god plass og vi møtte flere digre skip

Sjekk dette da, IKKE redningsbåt, men redningsBIL. Alle lekterne hadde med seg en bil
Disse ser man overalt. De laster til båten stikker 10cm over vann, så drar de. Tror jeg ville hatt redningsbåt.....

Etter gode to timer kom vi til Amsterdam og fikk en plass i Sixhaven som ligger midt i Amsterdam, rett bak jernbanen. Det er en koselig liten marina hvor de slipper inn båter så lenge det er vann igjen i havna. I går kveld var det båter overalt. Man kan ikke ha det travelt når man skal dra. Kanskje 12-15 båter må flyttes først. Man ligger bare inntil hverandre. Finnes det vann igjen er det alltid plass til en til. Utrolig system. Vi trodde det var plass til en 2-3 til når vi kom, helt feil.... Men koselig da med ender med unger og svaner rundt båten.

Amsterdam er sykkelbyen nr 1 i Europa. Dette er en parkeringsplass for sykler. Den på venstresiden er i 3 etg. Er på tusenvis av sykler. Det er egne gatesystem og lyssystem for syklister. Nåde den som er forgjenger i sykkelveien....

Måtte bare ta med et bilde av en ostebutikk. Nede i 1. er det utsalg og masse ost, men sjekk lagringen av ost i 2. og 3. etg.

Og her er alle opptatt av fotball, skikkelige patrioter, og det er bra at de støtter sine egne.

Og elvebåter selvfølgelig. Amsterdam er nesten like mye elv som land, er broer overalt, og masse elvebåter kjører turister hit og dit. Flytende restauranter.

Og de prøver til og med å Matche Picadilly Circus og Time Square i NY. Mangler ikke mot disse Nederlenderne.

Tok med et bilde til slutt som vi fikk fra Cassandra. Her på tur ut fra havn og holder på å sette storseilet. Som dere ser vises ikke bølger på bilder, men her har vi allerede fått ca 1-1,5m med sjø.  Men turen oppover har så langt vært fin, kun en dag med litt guffent vær. Ellers er det bra å få vinden litt inn forfra, det gir mye mer fart i båten, så vi er fornøyd.