tirsdag 24. juni 2014

Amsterdam - Kiel, litt av en tur

Hei
Det ble mye text denne gangen, hadde litt av en tur til Kiel ……
Da har vi tilbakelagt Nord-delen av Nederland og Tyskebukta.
Sterk Nord-Øst vind er ikke den vinden man skal ha i Tyskebukta. Den står rett inn, så det ble en ‘lorte’ seilas som danskene sier. Det startet bra ut fra Amsterdam, men vinden økte raskt når vi kom høyere opp og dreide rundt hjørnet på Nederland med retning Tyskebukta. Når vi kom til grensen mellom Nederland og Tyskland måtte vi ringe å sjekke om det hadde kommet nytt værvarsel, slik skulle det ikke være…..
Det blåste stiv kuling og sjøen var meget grov. Fikk til svar at det skulle begynne å roe seg litt snart, men at det nok var litt mere vær enn forutsatt på værvarsel. Tidligere mens vi motor-seilet opp langs Nederland fikk vi jaggu tau/garn på propellen, så vi hadde ikke lengre motorkraft. Å gå inn i havn på Nordsiden var derfor utelukket. Vi hadde kun ett valg, justere inn tid og strøm for non-stop seilas til Cuxenhaven for å fjerne dritten på propellen før videre reise til Kiel kanalen. Man greier ikke å seile opp elven i motstrøm så må ha med-strøm. Og med NNØ kuling og 4-5knop strøm ut elva får man usedvanlig store bratte bølger i inngangen på elva, så vi måtte treffe rett med strømmen, alt annet kunne bli skummelt. Det er mye trafikk av store båter inn/ut elva, og en liten båt uten styring er ikke bra. Vi seilte så sakte vi kunne hele neste natt da vi ville starte innseilingen 04:30. Vi måtte ikke komme frem for tidlig. Det ble en usedvanlig urolig seilas da vi hadde lite fart i båten og sjøen var grov. Kl 04:00 begynte vi å forberede oss, men det var fortsatt stummende mørk og raske manøver av seil er da vanskelig. Vi bestemte derfor å utsette innseilingen til det lysnet litt. Seilte frem og tilbake en god time i den iskalde nordavinden før vi satte mer seil og seilte inn i ELBE ca kl 05:00. Nå var vinden god å ha og vi fikk godt driv opp elven mot Cuxenhaven.  Hvis farten blir mindre enn strømmen mister man styringen, så spennende var det, men vinden holdt seg. Vi fikk høre at det lå en SAR båt i Cuxhaven, så skulle det bli for ille kunne vi ringe. Så var neste spørsmål, greier vi å treffe på inngangen til havna..? Det er liten åpning inn til havna, og utenfor går elven forbi i 3-4 knopp. Man må ha god fart og time inn når vi skal slå over og gå tvers av strømmen og inn i havna.  Men alt ordnet seg fint, det var ikke så vanskelig som vi fryktet takket være god vind.

Før vi dro fra Amsterdam hadde vi det fint sammen med  Cassandra. De bor i Amsterdam, kjenner byen og tok oss med på sykkeltur rundt hele Amsterdam på lørdag. Det ble en kjempedag. Midt på dagen ble det picnik i parken. Utrolig hyggelige folk.

Amsterdam er elver, broer, gamle hus, elvebåter , lovlige hasj-kafeer og ellers mange  spesialbutikker  vi ikke har i Namsos iallefall.  Litt av en by.
Masse trange gater, som skapt for sykling. Rett frem har vi Red Light District som dere sikkert har hørt om. Turistmaskin nr. en i Amsterdam, samtidig det fineste området i hele byen. Vi syklet også forbi den kjente Old Sailor bar midt i Red Light, dvs vi måtte leie syklene, er så mye folk her.

På lørdag kveld dro vi fra Amsterdam, ut av slusen og ut i friskt saltvann igjen. Alltid godt å komme ut.
Den kvelden ble fin, fin solnedgang også. Men utpå natten ble det ikke like fint nei.
Ble ingen flere bilder før vi kom inn i havnen i Cuxenhaven.  Når vi kom inn fikk vi dra hjelp av liten SAR båt som lignet på Elias båtene i barne TV. Men den hjalp oss å legge til på et egnet kai område. Det var kjempefint for oss at de lå der, vips så var båten på plass ved en kai.

Da var det bare å ta på dykkeutstyr å sjekke propellen. Jeg har aldri dykket i så mørkt og møkkete vann. Jeg lyver ikke når jeg sier at sikten var null cm. Med en kraftig dykkelykt var sikten 4cm når jeg lyste på propellen som var blank, ellers null cm. Så operasjon kutt og klipp not på propell foregikk i stummende mørke.

Fikk til slutt av dritten som var viklet godt inn i propellen. Tove med dagens fangst. Hele denne operasjonen gikk så fort at vi fortsatt hadde 2 timer igjen av oppoverstrømmen i elva. Vi satte derfor kursen videre oppover mot inngangen på Kiel kanalen, vi kunne akkurat greie det på 2 timer.

Politi…og vi får bot for farlig kjøring med liten båt….oi oi.....
Vel fremme ved Kiel Kanalen må man gjennom kanalslusen. Det er ikke bare bare. Et virvar av lys, og en sluse sjef som ikke svarer på VHF. ‘’Vent på lys’’ tordnet stemmen i VHF’en, etter mange kall på radioen. Og vi ventet.  Omsider skiftet det fra 2 røde til Grønt og Hvit. Siden vi var eneste båt i mils omkrets måtte da dette være for oss, så vi tuslet innover. Så kom den gretne slusevakten på VHF’en, ‘’er det dere i den seilbåten’’, ‘’jepp’’ sa vi på den tysken vi kan. ‘’Kjør helt innerst på styrbord side’’. Godt fortøyd kom det 2 politi i full mundur og fortalte høflig men bestemt at vi hadde utført en utrolig farlig manøver til fare for oss og andre, og en bot var på sin plass. Vi vet ikke hvem de andre var da vi var helt alene…men vi skulle kun ha et hvit lys, ikke grønt lys. Betal bot elles ville det havne i retten. Vi tok boten, men måtte le da han like høflig og bestemt fortalte at boten var på den nette sum av 10Euro, ca 80 kroner. Vi måtte bare le, men det syntes ikke den yngste politimannen noe om, han som sto men hånden på pistolen hele tiden, så vi tørket av oss smilet og ventet til de hadde gått. Men moro var det, vel verd de 80 kronene.

Så vips havnet vi fremst i køen, og fikk noen voksne naboer i slusen….

Kiel kanalen er en vel regulert vannvei gjennom Tyskland. Ganske fint langs enkelte områder også. Vi var fremme på den andre siden i ni tiden om kvelden. Der tok de bestemt ikke kredittkort, kun Euro, det hadde ikke vi, så det ble også litt av en historie,  men den får vi ta siden…...  Vi kom oss da ut og fikk feiret St. hans etterpå.
Ble i alle fall en svært opplevelsesrik tur fra Amsterdam og over til Kiel.