UTSTYR

Status etter 12mnd

Alt har vel fungert som forventet. Ingen problemer av teknisk art.
En kartplotter streiket første dag av ARC i November, men den ble fikset i UK når vi kom dit i Mai i år.

Vi lå ikke til kai fra 17. Desember til 22. Mai (kun for anker, dvs ingen landstrøm), og det eneste vi følte vi manglet var en dieselgenerator. Vind og sol energi er vel å bra men vi bruker MASSE strøm. Vi har 280W fra sol og 400W/D400 fra vind, men det ble for lite for oss. Overskyet og vindstille gir lite futt i ladingen.
Vi hadde ikke planlagt å bruke kjøleskapet og fryseren, men det stod på konstant fra utpå atlanteren (når kjøleboksen streiket en kort periode)  og hele tiden i Karibia. Kjøleboksen hadde vi ekstraissolert så den brkte ikke så mye, men kjøleskapet måtte ha godt med strøm i varmen. Men det er ufattelig godt å finne isbiter til  brusen og andre drinker....det er luksus og verd stømtrekket.
Klokken 6-7 er det mørkt, og da satt vi alle fire på en PC og smurfet hele kvelden, eller så en film osv. PC er og Ipads og telefoner måtte lades konstant og de trakk mye strøm.....
Og vi liker å ha varmtvann hele tiden så da måtte vi  starte motoren en gang i blandt. Vi har satt inn to varmvannsbredere slik at vi kan ha varmt vann lenge etter at motoren er stoppet. Motoren gikk som oftest når vi dro på land en tur. Da ladet vi og varmet vann. Hadde vi hatt en dieselgenerator hadde dette vært mye enklere.
Så neste gang blir det med generator.... og ismaskin.... og større fryser.

Vi hadde en vifte i hver akterkabin, ingen vifte i forkabin. Var aldri noe problem med at det var for varmt. Hadde lest endel om slike utfordringer men tror nyere båter isolerer ganske godt mot solsteiken, iallefall hvite båter.

God tur.

Status etter 4,5 mnd.

Ikke stol på at du får kjøpt utstyr i England eller andre plasser. Start i GOD tid, kjøp inn og ta med så mye som mulig hjemmefra, selv om det koster litt mer. Montere kan man underveis.
Jeg hadde lest at man ikke måtte kjøpe så mye utstyr før England, så jeg eltet litt småtteri som grill og en ekstra AIS. Det angrer jeg, vet ikke hvor mye tid jeg har brukt på å lete etter det + annet småtteri.
Alle 'Chandlere' jeg var innom var ikke rare greiene. Mest fendere og tau.
Ble AIS på postordre i England, grill fikk jeg ikke tak i før Tenerife.

Det funker bra å bestille på nett og få levert på kaia, billig også, men da må du være der til det kommer. Funker meget bra i England, men IKKE sats på det i Gran Canaria. Vet av båter som måtte gå før pakkene kom frem.
Den eneste plassene vi har funnet gode butikker er på Tenerife, Santa Cruse (4 stk med godt utvalg, samt en skikkelig vannslange hadde ikke de heller...)
og her i Las Palmas. Her har de absolutt det meste, men ikke alt her heller. Jeg går å venter på en reserve dynamo til en D2 55, vet ikke om den kommer tidsnok.
Men skal man handle mye bør man komme hit i god tid, ikke like før ARC går, det er kølapper og køståing på Rolnautic, båtbutikken her.

Ellers angrer jeg for at jeg la igjen den store poppnaggeltangen. Trodde jeg var ferdig, men neida. Måtte gå gatelangs i Falmouth å lete for å få poppet 4 nagler på en bom. Nå er det samme historien her i Las Palmas da jeg har kappet av 13 cm på bauspydet. Jerry the Rigger vil ikke ha med verktøy, Rolnautic har ikke, den digre jernvarebutikken her har ikke tang, men på mandag skal de vist komme en kar som jobber litt i seilbutikken, han har tang i bilen....sier de nå iallefall.....
Men det blir ikke før mandag, kansje tirsdag.....Dette er Spania.

Jeg kjøpte en iPad til (Navionics på iPad er billig og bra for oversikt etc)
Den var billigst i NORGE....Fikk den sendt nedover med med noen som kom på besøk.
Likeledes Alarm. Kjempevanskelig å få tak i enkle rimelige trådløse alarmer her. Ble til slutt Biltema i Norge. Fikk den nedover med samme besøket.

Besøk på Gran Canaria er fine greier. Be de ta med en ekstra koffert, fyll opp med det du mangler + kaffe.

Status etter 3 mnd:

Dette er en standar cruising båt, så det ble endel mekking for å endre den til en sånn nogenlunne ok langturbåt. I hovedsak går det på seilføring, strøm og vann.
Vi har valgt å ikke ha vindror, kun autopilot. Så langt uten problemer, nok strøm og slikt, men vi har mange mil igjen.
Status etter 3 mnd er at alt fungerer bra, men det vi savner er vaskemaskin. Er alltid mulighet å vaske i marinaene, men noen forlanger over 200kr for en vask og tørk. I Norge er jo det oftest inkludert i havneprisen. Da blir det vask på gamlemåten, men går greit d å.