fredag 25. april 2014

Vår i Caribia

Hei
Påsken er over og det er oppbruddstemning i BVI. Orkansesongen nærmer seg og de fleste begynner å tenke på å komme seg ut. Noen seiler tilbake, noen seiler sør til tryggere områder, noen seiler vest mot Panama.
Belle drar som første båt i morgen, direkte mot Azorene. Det er meldt knallfine forhold så den siste uken har vi virkelig følt suget etter å kaste oss med for en ny tur på 2200nm opp til Azorene. Men vi har bestemt oss for å bytte ut seilerlivet med storbyferie en liten stund. Planen er at vi skal fly til New York, bruke litt tid der før vi flyr til London. Båten setter vi på et Nederlandsk frakteskip som passerer St. Thomas USVI ca 14-17mai. De slipper av båten i Southampton ca 10-11 dager senere. Så er planen å seile opp langs England, opp den Engelske kanal, ta Kielkanalen, seile øst siden av Danmark før vi seiler over til Norge og hjem. Det blir en tur på 1600-2000nm litt avhengig av hvor vi legger ruten. Det gleder vi oss skikkelig til.

Så var det fredag igjen gitt, og siden vi fikk mange tilbakemeldinger om at det var ønsket med fredagsquiz fortsetter vi litt til.
Det spesielle forrige fredag (hvor vi ikke hadde quiz) var at Svein fra Lykkelia svarte på spørsmål 1 og 2 ( som enda ikke var lagd). Det er faktisk andre gang han svarer på fredagsquiz som ikke har blitt lagt ut. Svein er herved blitt nominert til Cataras forutsigbarhetspris.

Quiz 1: Vi skal frem til en person (Svein har allerede svart...):

Fengslet for sitt politiske syn, gift 3 ganger. I ung alder drev han med boksing og var også interessert i gartneri, dette en tidspunkt av livet  han hadde ‘god tid’ . Startet advokatfirma med en kompis, men det ble avviklet pga komplikasjoner. Har fått Lenins fredspris, og en 7-8 tilsvarende æresbevisninger. Meget Høyt profilert i godt voksen alder.

Quiz 2: Vi skal frem til tall (Svein har allerede svart...)  En seilbåt legger ut fra Cascais utenfor Lisboa i Portugal. Det er norlig vind og det første døgnet seilerde for babord halser og logger en snittfart på 6,50knop. Det andre døgnet dreier vinden NNV og han logger en snittfart på 6.80kt. Så spakner vinden og dreier helt NØ til platt lens. Kapteinen beslutter å ikke starte motor, kun seile, og logger en snittfart på 4.41kt på tredje døgn. Hvor mange nautiske mil har båten seilt de 3 første døgn?

Quiz 3: Vi skal frem til Plass: Båten i oppgave 2 seiler rett linje mot destinasjonen. Etter 3. døgn er han 10 timer unna ankomst hvis han greier å øke farten til 5kt. Hvor vil han slippe anker?

Før vi dro fra Bights stakk vi innom Belle. De seiler i morgen. Vi vil savne å ha de rundt oss. Skikkelig morro å bli kjent med de. Litt spesielt å bli kjent med noen på tur over Atlanteren, men  det var veldig hyggelig de stundene vi hadde radiokontakt på tur over havet, for ikke å snakke om når vi endelig kom frem til St Lucia. Både Julehelga og Nyttårshelga lå vi ankret like ved hverandre. Det er både tryggere og mer koselig å være et par båter i følge spesielt på enkelte av de sørlige øyer med mye kriminalitet. Vi ønsker de god tur, kanskje ses vi igjen i England.

Etter en shoppingrunde i Road Town dro vi over til Dead Man's Bay. Vi har vært her før og liker denne bukta. Den er litt utsatt for bølger, men jentene er veldig sjøsterke og merker ikke om båten ruller godt hele natten.

Bunnen her er mest gress. Dette er overgangen fra sanden ut fra badestranda. Det ser ut som en gressplen. Enkelte områder har litt mer sand (tynnere gress). Ingen koraller her, men allikevel mye å se.

Her har vi sett vår største Eagle Ray. I går hoppet en opp i luften og landet med et kjempeplask. Vi har sett at enkelte fisker plager den, og da svømmer den opp til overflaten og 'slår' bort fisken. Noen ganger skyter den ut av vannet og lander med et gedigent plask.

Men et rev er aldri langt unna. BVI og USVI har masse å by på under vann.

Pause i snorklingen. Denne bukta er fantastisk fin for bading.

Nei dette er ikke fra en gammel James Bond film, men fra eventyret om Catara.

Men vi har da også 'jobbet' litt. I Bights tok vi opp stormfokken
for tørking inspeksjon og nedpakking igjen. Den blir nok lagt ut for salg
da vi også har kutter som kan benyttes i storm/meget hard vind. Den
er formsydd av Sanders sail i UK, har akterlikstrammer og snap onpå
rulleseil. Virkelig proff seil. Interesserte kan sende mail
til oddivarmork(at)gmail.com

Og mener du ikke vi måtte finne frem skrustikka også. Vi har oppblåsbar høytrykksbunn
jolla og  pumpa vår har begynte å svikte. Ingen butikk på øyene her hadde en slik trykkpumpe
så da må man lage løsning selv. Vi hadde et ekstra koblingstykke fra trykkmåleren, men det var jenget for 1/8'' x 27 NPT gjenger. Totalt ukurant, men i skrinet med det rare i fant vi jaggu en gjengebakke med 1/8'' NPT gjenger. Et 9mm messingrør ble filt ned og gjenget opp.

Vi hadde kjøpt oss en fotpumpe for 'bildekk' for å justere trykket på watermakeren, så da trengte vi noe som lignet en bilventil for å koble på fotpumpa. Da var det gamle dusjhåndtaget godt å ha. Bøssingen på slangetilkoblingen ble kappet ned og slange-stussen kunne brukes som 'ventil'. Messingrøret ble limt inn i ande siden, og med litt gjengetape ble koblingen montert. Bingo, dette funket mye bedre en orginal pumpen. Så til dere som har en slik bunn i gummibåten, en 'bilpumpe' og en enkel overgang funker knall. Koblingsstykket er det som følger med trykkmåleren.

Vet ikke helt hvor dette bildet kommer fra....må være noen som har hatt solstikk...jeg kan ikke huske å ha sett de på stranda... ?.

Tok med et  bilde av hvor vi ligger akkurat nå. Dette er tidlig på dagen og sola er på tur opp. Stille å fint. TNN som ligger til venstre for oss kom i går kveld. I kveld kommer Bliss og i morgen skal vi ha felles lunch på stranden. Det ser vi frem til.  Men her er det så bra nett (av alle plasser) at vi streamer norske programmer. I kveld (torsdag) skal vi se siste serien av Lars Monsen på villspor. Lars Monsen er vår store helt ombord i Catara. Helt konge å se Lars Monsen i norsk natur, siste program fra Steigen i Nordland var utrolig fint.

Vi ønske alle en kjempefin helg i vårsola hjemme.