tirsdag 4. mars 2014

På tur til St Marteen

Hei
Vi siger nord-vestover. I går dro vi fra St Barth til St Marteen. Turen over ble den mest behagelige og bedagelige  vi har hatt siden vi kom hit. Sol,  blå himmel og varmt, men ingen seilevind. Men vi har da motor så det er ikke noe problem. I rolig fart tar det en halv dag, og det ble en fornøyelig  halvdag på sjøen. Vel  fremme slapp anket i Simpson Bay, på den nederlanske delen av denne øya. Den Norske båten Belle som vi hadde mye kontakt med under ARC’en kom også til den forrige bukta vi lå i, nå ligger de 50 meter på vår styrbord siden. Det er kjempekoselig. Vi tror også at den Danske båten Bliss kommer hit i l løpet av dagen, eller i morgen, men vi får se man vet aldri med seilbåter når de dukker opp.  I dag skal vi på land å se om vi finner noen åpne internett så vi får lagt ut løsningen på Quiz samt et par bilder til. (Nå er vi på Mc Donals, tok litt tid dette....det gikk galt så vi måtte gå på en ny plass å kjøpe mere mat....)

Men må ha med svar Quiz:
Øya har fått navnet etter broren til Columbus,  Bartolomeo, som på fransk er Barthelemy,  derfor heter den ST- Barthelemy eller St Bart.
Øya er lita men strategisk godt plassert så både Spanske Briter og Franskmenn kjempet om denne øya. men ble Fransk fra ca 1600 da den ble base for franske sjørøvere som kom hit for å bruke opp sin raskt opptjente formue.
Og den mest kjente av dem ev vel Montebars the Exterminator

Fisken på bildet er selvfølgelig en French Angelfish.

Tone og Kristin knekket quizen raskest denne gangen.

Siste tur på land i Colombier før vi drar videre.

Men før vi dro kom det også en liten en liten regnskvett. Og når den varer i mer enn 30 sekunder springer vi ut og skurer dekk. Vi har ikke ligget ved kai siden 19 Desember, og ferskvannet vi lager ombord bruker vi ikke til å vaske båten med. Regn er derfor meget nytting når båten skal vaskes.
Seilbåten til venstre er Norsk og kom i går kveld. Den har et meget ungt mannskap, et par hvor skipperen er fra Overhalla. Ikke  ille å treffe 'naboer' her borte.

Så er det takeoff fra St Bart. Vi siger opp mot St MArtin

Det er ikke bare flate øyer med sand her, er faktisk noen mindre med spisse fjellknatter her og der. Grunt farvann er det også.

Nei det er ikke Villa som stikker opp, og vi er ikke på Folla, men vi ser selvfølgelig frem til vi igjen seiler på Folla..

Det ble er meget varm tur oppover. Vindstille og stekende sol. Så litt avkjøling er
ganske godt.

Jepp, vi ser land, St Martin. Skal bli fint å droppe anker å ta et bad.