lørdag 14. desember 2013

21. Dag på havet

Vi hadde vel håpet at den sterke vinden ville avta litt, men den gang ei. Den har økt og skal forsette slik. Lastet ned nye værmeldinger i dag tidlig, og det står sort på hvitt: 5-6m bølger +3m dønninger, 25-30knopp vind. I dag kl 06:00 hadde vi 40kt  fra NØ (20sm).  Helga blir ikke helt vi hadde planlagt, men vi kommer ingen vei så vi må bli her. I hele dag har det blåst mye og sjøen er heftig stor. Nå nettopp satt Tove på vakt mens jeg var nede, jeg hørte et forferdelig spetakkel utenfor båten, det bråker innmari, ny fartsrekord sier Tove. En megabølge for forbi, og i surfet nedover den bølgen fikk vi 18 knopp. Det er ikke bare koselig, og heldigvis er det langt mellom disse ekstrem bølgene.

Nå har vi 'racet' litt et par dager, Linn Sofie synes vi må ta av håndbrekket å slippe løs skuta. Så i 2 døgn har vi latt Catara gå uten å holde igjen, dog kun med hvite seil, ikke genaker etc, og storseilet pent rullet i masten. Og vi går ikke av kurs for å få større fart. Her er det rett fram som teller.  Resultatet ble 186 og 181nm per døgn, og det var vi meget godt fornøyd med. Vi var den raskeste Norske båten første døgnet, helt utrolig…., mens guttene på Calesi slo oss med noen mil i går. De flyr nok større seil, og de seiler en fantatisk rask X-45, men allikevel all ære til guttene på Calesi som ikke har lang fartstid innen seiling. Skal bli moro å treffe de igjen. Nå er det på med håndbrekket , alt for mye sjø her hvor vi er til å race. Men desken hvor moro det var…..

Jentene sitter å ser på film, ja under dekk er det ikke så ille, bare når båten girer og legger seg på siden, da flyr alt som ikke sitter  fast veggimellom.

Vi håper det blir litt bedre til natta. Var akkurat opp en tur nå, og det så faktisk mye bedre ut, men vi vet at det går i perioder. Blir det for ille ( noe vi ikke tror) skal vi redusere farten til 'parkerinsmodus'  og legge ut bølgedregg  bak for å stabilisere båten i unnabakke.  Da blir vi nesten i 'driftemodus'.  Båten blir stabil, men vi kommer jo nesten ikke av flekken, så kjedelig det å….

Ellers  har vi sett 2 båter i dag, dvs 1 så vi med kikkerten, den seilte vi forbi, den andre så vi bare på AIS, en 100fot båt som skulle til ARUBA. Stille på VHF, og ingen båter å se.

Vi skal prøve å se film i kveld også, håper bølgene ikke spolerer kosetimen. Kinoen i Catara begynner kl 19:15. Da er det film å snoop. Det er koselig det.